23/12/16 Aankomst Yangon hoofdstad van Myanmar

Ik Herken India

Het is maar een goed uur vliegen in een propeller ATR -600 naar Yangon van uit Chiangmai
ik werd er opgewacht door de gids en die was heel trots om te vertellen wat er allemaal veranderd was sinds mijn vorig bezoek een zevental jaar geleden ook rond de zelfde tijd.
Ondertussen zijn er verkiezingen geweest en heeft de consumptie maatschappij zijn intrede gedaan; opvallend veel nieuwe handelsgebouwen, shoppingmalls ,ook de luchthaven heeft een uplift gekregen en de files op de weg zijn er ook naar…sommige jongeren kennen de fileplaatsen en staan er klaar met fruit, snoep om nog iets te verdienen, erg gevaarlijk werk en ongezond…
Het hotel ligt niet zo goed als vorige keer en ik zal wel vaker een taxi moeten nemen, de bussen kun je niet nemen als je de taal niet kent en te voet gaan is wel heel erg ver voor mij…
Ik verken de buurt een beetje en het valt mij nu op hoeveel Indië ik hier herken! Later zou ik nog minder leuke gelijkenissen ondervinden…
De mannen dragen longhis dus ook gewoon hetzelfde, veel armoede, zodra je in een zijstraat komt, overal theehuisjes. streetfood…

Ik moet geld wisselen en probeer een ATM, ,pas in de derde lukt het. Een wisselkantoor kan ook Thai Bath wisselen verzekeren ze me , kan nog van pas komen misschien.
Ik vind een goed restaurant en kan een lekkere veggie maaltijd kiezen ,even wennen aan de Kyat munt , ongeveer 1500 KYat in een Euro , veel vies papieren verfrommeld geld , weer net als de roepie…
Mijn kamer ziet er goed uit en ik kreeg al mijn reisinformatie in een bundel mee van het reisagentschap; Internet werkt vrij goed hier ,we zijn immers ook in de hoofdstad!
Shwedagon

Zaterdagmorgen wil ik eerst naar de Shwedagon pagode ,de onovertroffen wereldberoemde site waar je uren kunt kijken en fotograferen , mensen van overal in Myanmar komen hier op bedevaart en offeren bloemen en kaarsen ; Het blijft fascineren…
Ik ws nog niet goed wakker en was in short naar de tempel gegaan , dus naast de verhoogde toegangsprijs voor vreemden en de electronische beveiliging mocht ik ook een longhi kopen …

Nadien ga ik een soepje eten in een open lucht restaurantje in de buurt vlak bij een amusementspark, het contrast is groot, sneeuwmachines sturen een kerstsfeer rond , nadien ga ik op mijn mijn longhi in het gras liggen uitrusten bij de vijvers met de spelende kinderen in de zwanenbootjes…
Ik dacht te voet terug te kunnen keren maar ten einde raad en met een onvolledige plattegrond liep ik verloren en heb dan een taxi kunnen vinden tot bij het restaurant waar ik gisteravond al kennis mee gemaakt had; een ander tofu gerechtje smaak heel lekker en daarna trek ik naar mijn kamer voor een lange siësta en ondertussen wil ik foto en filmwerk opslaan op mijn laptop.
Een FB bericht versturen lukte ook nog.
Na 16 uur dacht ik nog naar de beroemde markt Bogyoke te gaan ook te ver te voet maar de taxi kon maar moeilijk door het drukke verkeer van kerstavond. Na erg lang aanschuiven geraakte ik er. Het was erg druk en bijna sluitingstijd, wat foto’s nemen en dan de vraag hoe geraak ik uit de drukte ?
Toevallig kwam ik dicht bij een station van de “circular” treinroute terecht en ik wist dat er een station niet al te ver van mij hotel was en zo geraakte ik er toch.

Kerstavond!

,Waar zal ik eten op kerstavond is mijn vraag.
ik ontdekte in de buurt een heel bekend traditioneel restaurant in Shan stijl en vond het een goede plaats ,er was erg veel gereserveerd ,het was ook nog zaterdagavond, maar voor een persoon was er nog plaats. er kwamen veel groepen Birmanen aan langzamerhand, ik had een lekker vegetarisch gerecht met tofu en mosterdgreen, en daarna een lekker soepje om af te ronden met speciale paddestoelen en aubergines, ook voor een biertje was er nog plaats en met 10000 Kyat volstond ik voor mijn kerstmaal.
Veel later in de avond had ik nog een leuk Skype gesprek met zus Mie en nicht Babette.

Kerstdag:

Vroeg uit de veren om in het park Kan Daw Gyi Lake te ge gaan wandelen in de morgenmist ,erg mooi met de veel Birmanen op pad op zondag en kerstdag!
Veel koppeltjes als de morgenzon langzaam doorbreekt.Nadien ben ik nog een thee gaan drinken in een erg druk bezocht restaurant ,ik geraakte er in gesprek met een Australisch koppel dat voor het eerst naar Yangon kwam ,leuk,
Nadien was ik moe gewandeld en wou nog naar her Nationaal Museum , een taxi bracht er mee naartoe voor 2000 Kyat maar groot was mij teleurstelling, het was gesloten ,normaal is het op zondag open maar het was kerst!
Dan maar weer te voet naar het restaurant dat ik kende ,ik was bekaf en nadien genoot ik weer van een lange siësta en kon foto’s weer opladen in mijn laptop
Vanavond is er een grote kersthappening bij een nieuw shoppingcentrum niet al te ver van mijn hotel en daar kan ik te voet naartoe het is er heel druk hoera!, weer een koopparadijs geopend…
In de avond ben ik vis gaan eten in een populair restaurant het was er eveneens erg druk en luidruchtig , merkwaardig is dat de prijzen op het menu niet vermeld worden, een verrassing dus bij het betalen, maar het viel best mee.
Morgenochtend vroeg pikt de chauffeur me op voor de vlucht naar Moulmein voor weer een paar dagen ! (wordt vervolgd)