Berlijn 11 -16 april 2016

images

Door de voorbereiding van mijn filmpresentatie “Herinneringen van een oorlogskind” heb ik geen tijd gevonden om een reisverslag te maken van onze Berlijn reis. Nu het eigenlijke momentum voorbij is zal ik maar een samenvatting geven en vooral wat foto’s tonen..

Ik reis graag met de trein,zeker als je tegen voordelige voorwaarden eerste klas kunt reizen ,en zeker nu het nog zo lang duurt om met het vliegtuig via Zaventem te reizen…
Maandag
Tegen 17 uur waren we al in Berlin Hauptbahnhof en via een paar taxi’s vonden we al vlug ons verblijf in een Alexanderplatz hotel, een goede locatie dicht bij openbaar vervoer en in Oost Berlijn …’s avond gingen we eten in de buurt bij een Marokkaans restaurant Merhaba en we vonden het zo lekker dat we in de loop van de week er nog eens terug geweest zijn.

Dinsdag begon dan ons echt bezoek aan de stad, als “reisleider” vond ik dat we eerst naar de omgeving van de Reichtag moesten gaan , een plaats die iedereen met een beetje historisch besef moet zien.Via tram ren bus kwamen we in de buurt en zochten hoe we de fameuze koepel konden bezoeken.DSC00159
Plots konden we niet meer verder omdat het verkeer opgehouden werd en een colonne bereden politie passeerde in vliegende vaart , wie zat er in de zwarte limousine?, Gezien? Kanselier Merkel ! Even later zag we haar uitstappen bij een ingang van het parlement!IMG_4332
Buiten een eindje daarvandaan was er een container waar je na een uur aanschuiven en documenten invullen een uur tijd kreeg op een van de volgende dagen te komen…
In de buurt lag het indrukwekkende monument voor de Roma en Sint slachtoffers van de Nazi terreur…en wat verder het monument voor de Holocaust dat als een speelplaats diende voor kinderen op schoolreis…
Het was middag en na een lekkere broodjesmaaltijd in de buurt vertrokken we naar het Museum Insel met een keuze uit het Pergamon museum dat bij mij nog de herinnering oproept van de eerste Berlijnreis met de klas in de late jaren 60. Met collega Jaak gingen wij alleen via Checkpoint Charly naar Oost-Berlijn om die kunstschatten uit de Oudheid te zieDSC00155n, Ik was toen nog leraar oude geschiedenis..

Woensdag zijn we in de Prenslauer Berg omgeving geweest ,een mooie buurt uit Oost-BerlijnDSC00083
het weer viel mee en we wandelden en keken naar de kleurrijke straten en parken DSC00087en belandden uiteindelijk bij een stukje Muur dat door een school gebruikt werd om met spuitbussen verhalen te vetellen DSC00100;Via Het Kate Kolwitz plein zijn we dan DSC00109teruggekeerd en hebben in het hotel van het maand menu degustatie genoten dat erg lekker was voor een erg schappelijke prijs!IMG_4341
Voortaan namen we nu ook al aperitief in de lounge, een cocktail de eerste avond een mojito, wat later nam ik een Mai Tai en ten slotte een Zombie…wat het resultaat was laat ik aan de verbeelding over..

Donderdag morgen zien we dan eindelijk kunnen binnen gaan in de Reichstag koepel ,het regende ondertussen erg en we zagen niet zoveel van het panorama buiten maar de geschiedenis binnen vertelde des te meer…Het regenweer bleef zo tot het einde van de reis…IMG_4357
In de namiddag de Kudam winkelstraat in het westen gaan verkennen en in de Gedachtniskirche wat gaan bezinnen over de oorlog die mij zo getekend heeft…
’s Avonds zijn we Vietnamees gaan een in de buurt van ons hotel en dat was niet zo bijzonder..

Vrijdag stond Potzdam op het programma voor de hele dag, door werken aan het spoor werd het wat ingewikkeld om er te geraken, Het Neues Palais bezocht,daarna gaan lunchen in het tenten restaurant. Via een lange wandeling door het park in de regen tot aan “Sans Souci” een parel van Rococo kunst en het geliefde verblijf van vorst Frederik II van Pruisen, de filosoof en muzikant…DSC00151
’s Avonds hebben we weer in ons restaurant lekker gegeten en verhalen verteld.

Zaterdag hadden we in de voormiddag nog wat tijd voor shopping in de buurt van Alexanderplatz en voor DSC00123DSC00135luncht namen we in het hotel Currywurst und Pommesfrites. Daarna via de tram met de bagage naar het Hauptbahnho waar de trein rond 15 uur vertrok. We konden gezellig uitblazen van onze reis in alle comfort ook wat eten en tegen 21.30 uur waren we in Brusse-Zuid. Voor herhaling vatbaar zeiden mijn reisgenoten en misschien wordt het volgend jaar Wenen maar dan met de nachttrein wellicht…