Dinsdag 1 maart 2016  blog 104

Dinsdag 1 maart 2016 blog 104

donderdag 25 feb

Koffers pakken en nog een laatste keer “khao soi” eten in mijn geliefd openluchtrestaurantje en dan uitchecken ,wachten op de taxi die me naar de luchthaven brengt. Ik moet  overnachten in Bangkok dicht bij de luchthaven want de volgende dag moet ik terug…

De taxichauffeur in BKK airport vraagt me of er nog zoveel Chinezen in Chiangmai zijn. Hij lacht en zegtIMG_4269 “zij  hebben veel geld, jullie tijd is voorbij…”en er is iets van…De prijzen in het restaurant van het hotel zijn die van de luchthaven ongeveer…Ik spreek af om me te wekken om 5.30 want  om 6 uur is er een shuttle bus naar BKK.

vrijdag 26 febIMG_4273

Ook al is het vroeg het is altijd druk in BKK , ik ontbijt er en wacht op de boarding met Finnair naar Helsinki (HEL). Om 9 uur start de vlucht van ruim tien uur . het is de eerste keer dat ik met een dagvlucht naar Europa vlieg, het voordeel is dat je al een nacht hebt kunnen slapen .Het is met de gloednieuwe Airbus 350 ,veel minder lawaai en zuiniger en met de laatste snufjes, een vliegend reuze tapijt bijna…

Na de lunch kunnen we wat rusten als de lichten gedimd worden; wat later kijk ik weer naar buiten en zie schitterende besneeuwde bergen op de grens tussen Pakistan en Afghanistan; we vliegen op een meer noordelijke route dan ik gewend was en op 13.000 meter bij kruissnelheid  Veel minder jetstream hobbel daardoor of is het toeval?IMG_1116IMG_1123

Tegen 14 uur komen we aan in Helsinki ( één uur voor met ons) We zitten aan de douane van de Schengenzone en de security controle is streng, daarna  een heel eind stappen naar de vlucht voor Brussel, er is niet veel tijd over en het is er ontzettend druk, de luchthaven is te klein geworden…zelfs geen tijd voor een drankje…

IMG_1126Het sneeuwt er en op de landingsbanen hebben ze een weg gebaand tussen metershoge sneeuw ,ze moeten ook het vliegtuig “de-icen” en om 17 uur met wat vertraging vetrekken we dan met een ouderwetse  kleine Embraer 190 ,wat een verschil!  het duurt een hele tijd voor we eindelijk de zon zien! Het is een vlucht van een kleine drie  uur en bij  de grens met Nederland en Duitsland zie ik een spectaculaire zonsondergang.IMG_1133

Om 18.20 landen we in Zaventem. geen controle meer ,we zitten in de Schengenzone, maar moeten wel een kwartier lopen tussen als die winkels die me geen zier interesseren, de bagage ophalen gaat vlot . Vorige jaar kon mijn jongste zus me oppikken en naar huis voeren, ze zit nog in India en ik moet met de trein terug met drie stuks bagage… Ik had een IPhone Diabolo ticket maar na de lange vlucht was de batterij leeggelopen ,dan maar wachten op hulp ,dank zij mijn iPad met de mail die aantoonde dat ik een ticket had mocht ik toch door ,maar was al er een trein vertrokken. De volgende liet lang op zich wachten want er waren problemen met de bovenleiding  in Gent blijkbaar, toch nog net op tijd voor de trein naar Oostende waar ik om 21.30 doodmoe aankwam. Een taxi bracht me aan mijn deur zodat ik niet teveel van de kou leed na een lange periode van meer dan 30°.…

Zaterdag 27 feb

Door de jetlag word ik toch nog redelijk vroeg wakker en kort voor de middag belt mijn broer Raf en vrouw Anne op en nodigen  me uit tegen de avond voor een drankje .Ik was eerst van plan om niet buiten te komen maar bedacht me …een gelegenheid om te zien of mijn fiets nog in orde was en ook al een minimum boodschappen te doen…

We wisselden wat ervaringen uit en op een redelijk uur ben ik gaan slapen…

Zondag 28 feb

Ik begin mijn koffer te legen een mijn correspondentie na te zien…betalingen doen vermaningen wegens niet betalen in de loop van de vier maanden afwezighied…, niet iedereen stuurt zijn rekeningen per mail…

Kort na de middag maakt ik een wandeling in het zonnetje naar het Bosje en zie er de eerste tekenen van de lente!IMG_4274

Wat later  bellen  broer Hugo en vrouw Ingrid me op en vragen of ze mogen langskomen ,weer wat ervaringen vertellen en ze nodigen me uit om mee gaan eten ineen visrestaurant wat ik met dank aanvaard heb. weer op een redelijk uur gaan slapen

Maandag 29 feb

Op deze schrikkeldag twee vervelende zaken , mijn identiteitskaar vervalt heel binnenkort en ik moest dus dringend naar het stadhuis ,gelukkig had ik nog een recente foto over en binnen een drietal weken krijg ik de nieuwe.

Ik had ook een aangetekend schrijven afgehaald en het was de provinciebelasting van 22 € die niet op tijd betaald was ,een dreiging met de deurwaarder… ik heb gebeld met de dienst en gelukkig hoeft het niet zover te komen als ik maar de extra kosten betaal…

Broer Reimond belt me op en wat later Skype ik met mijn jongste zus die ondertussen wat bekomen is van een maand Zuid-India met haar dochter en vertelt dat ze in Kumily (Kerala) de school waar ik les gaf bezocht heeft en er op de koffie uitgenodigd was ,blijkbaar zijn ze me nog niet vergeten…

Dinsdag 1 maart

Onverwacht komt de werkvrouw terug gelukkig ben ik thuis en ze kan al een deel weer schoonmaken na een lange afwezigheid…De regen maakt het nog ongezelliger ik ga niet buiten en heb een zware verkoudheid, een kermis is een geseling waard…

De vier maanden zijn zo vlug voorbij gegaan en we   zijn al weer maart 2016..

Of ik nog verder mijn reis blog aanvul zal afhangen van mijn inspiratie en zal hopelijk in ieder geval aangevuld worden bij een volgende reis over een paar maanden al .. Bedankt alvast lezers en kijk nu en dan eens op mijn website alfonsvanden.org !