Dinsdag 26 april

Vrijdag 10 april

Ieder jaar ga ik naar de dag van de amateur cineast in Antwerpen, maar elk jaar zeg ik ook ik zou eens meer naar Antwerpen meen komen en dit keer dacht ik er aan om een dagje vroeger te vertrekken en daar een nachtje te slapen dan zou ik ook de kans hebben om eindelijk eens op tijd te komen in Cinema Zuid ; zogezegd, zogedaan..De trein naar Antwerpen is altijd een beetje sukkelen, die stopt erg veel en dit keer was het nog erger het is een van de moderne treinen met smalle zitplaatsen,met maar één wc ,eigenlijk bedoeld voor heel korte afstanden maar Oostende Antwerpen duur langer dan 90 minuten! Het was vakantie en de trein zat al van in de morgen al overvol. De gangen zaten vol,  van toilet geen sprake dus… met de trein is altijd een beetje lijden…Het openbaar vervoer is ook nog zo een probleem in Antwerpen, ik mag het nog zo goed voorbereiden op de website maar er is altijd iets dat ondertussen gewijzigd is en dus niet klopt…

ik dacht in de buurt van het Mas te geraken en uiteindelijk ben ik te voet gegaan met mijn bagage. Ik lunchte in de buurt van het Mas in een lekker visrestaurant en na een rustpauze op een bank, het was heel mooi weer, heb ik het Mas opnieuw verkend. Na 16 uur mocht ik binnen in mijn verblijf in de buurt daar en daarna heb ik een omgeving  verkend waar ik niet zoveel kom, onderandere het St. Jansplein met de vele Portugese cafés en natuurlijk al die spelende kinderen van heel veel nationaliteiten …

Zaterdag 11 april

’s Anderendaag eens goed teken waar ik de rechtstreekse bus kon nemen naar Cinema Zuid en het zou op het St. Jansplein moeten zijn maar was nergens te bespeuren, nadien vond ik dat de bus stopte in een zijstraat er van maar op de website staat er St. Jansplein en  alweer ging ik de mist in…uiteindelijk vond ik een tram die me in de buurt bracht, ik was er nu veel te vroeg en was te vroeg ook voor een koffie in de buurt…

091499e18a3c3dd86960b46ca5b11cf1De dag van de Amateurcineast was interessant.We zagen eerst de kortfilm “Bagdad Messi” en daar na kwam de Iraakse regisseur Sahim Omakalifa er over vertellen, erg leerzaam en we kregen nog wat filmtips

Ik ging traditiegetrouw lunchen in “Entrepot du Congo” en in de namiddag waren er nog twee sessies over werken met dslr camera  en timelapse, niet direct nieuw voor mij maar toch een goede opfrissing.

Ik nam de trein terug in Berchem en gelukkig was het een ander soort treinstel dan in het heengaan, deze tweedaagse is om  nog eens over te doen in de toekomst  !

Vrijdag 24 april

Dat bracht me op een ander idee ,ik had een groepsbezoek aan Mons 2015 gemist wegens op reis en ik had nog net twee lijntjes over op mijn tien rittenkaart. Ikboekte een overnachting daar en aangezien de reis per trein naar Mons 150 minuten duurt was het wel leuk om dezelfde dag niet te hoeven terugkeren!

Vrijdagmorgen vertrok ik dan en met een tussenpauze in Brussel Zuid voor een koffie kwam ik aan in Mons om 11.15

IMG_3965Het hotel was vlak in de buurt van het station maar ze bouwen daar een compleet nieuw station  dat door vertraging niet klaar was voor het  Mons 2015 jaar. Daardoor moest ik toch nog een vrij grote omweg maken, gelukkig heb ik niet veel bagage mee voor maar twee dagen .

In het hotel was er geen lift en ik had nochtans gevraagd  een kamer op een lagere etage te reserveren, gelukkig hebben ze toch nog een etage lager kunnen vinden…toch nog meer dan hoog genoeg.Ze kennen ook geen Nederlands wat in oostende ondenkbaar zou zijn voor een hotel… en wellicht daardoor hebben ze mijn bericht niet kunnen lezen…

IMG_3900Ik stapte bergopwaarts ,Mons heeft zijn naam niet gestolen tot bij de collegiale kerk, geen kathedraal want die staat in Doornik voor dit bisdom. Gebouwd in  heel mooie puur gotische stijl en enkele heel knappe  brandramen . Het viel me onmiddellijk op hoeveel groepen met een gids aan het werk waren in de kerk . Later bleek het ook dat het erg druk was in de stad. Het werd middag en ik trok  verder naar de Grote markt via het belfort. Ondertussen was het echt warm geworden en de markt was overvol  met terrasjes . Ik ging het restaurant “La petite Provence” binnen en ze hadden gelukkig nog plaats voor één persoon. Binnen was het ook erg druk met de vele groepen maar de bediening was vlot en het eten lekker voor de prijs .IMG_3916Nadien ben ik wat gaan rusten in de tuin van het stadhuis en na een bezoek aan de infostand Mons 2015 raadde men me aan om de dag zelf nog de Van Gogh tentoonstelling te bezoeken omdat het op zaterdag nog drukker is . Dat heb ik dan ook gedaan en ik vond het best de moeite waard .Ik bewonderde de vele tekeningen en ook nog de schilderijen uit zijn laatste periode met herinneringen aan zijn werk  uit de Borinage tijd. Daarna was het

tijd om wat uit te blazen met een biertje op de Grote markt .Ondertussen wist ik ook dat er drie buslijnen zijn die je gratis mag gebruiken om de verschillende sites van Mons 2015 te bereiken. Jammer genoeg staat er bij de haltes niet wat je precies kunt zien daar.

Ik ging een pizza eten voor avondmaal en na een ander terrasje ben ik naar de zaal geweest waar er een optreden was van de beste Waalse rappers. Ik had gekeken op de evenementen kalender en dat was het enige ,het was immers het weekend van de jeugd . Ik ben  er naar toe getrokken en heb er wat gefotografeerd ook terwijl de jeugd in actie was .Met de laatste bus ben ik dan naar mijn hotel afgezakt.IMG_3932

Zaterdag 25 aprilIMG_3958

Nu  was het weer veel minder, het motregende en ik probeerde een programma  voor binnen maar op zaterdag gaat er veel maar open in de namiddag. Ik ben dan maar weer naar een paar kerken geweest. Na de middag zou er op de grote markt een feest met extreme sporten plaatshebben in het kader  van de jeugd tweedaagse maar door de regen konden ze niet veel doen.

Ik ben weer in het zelfde restaurant gaan lunchen en ben dan maar teruggekeerd naar de trein. In Brussel heb nog wat gewandeld en daar regende het niet en tegen de avond was ik weer in Oostende met de avondzon. Alles samen was ik toch erg tevreden over mijn tweedaagse…

Dinsdag 28 april

Ondertussen is mijn dia en filmpresentatie “Thailand achter de glimlach “ klaar en de première heeft plaats op maandag 4 mei in Brugge St. Willibrord om 14 uur voor de mensen van Okra; De volgende dag nog eens in Brugge ST Jozef en op woensdag 20mei voor het Masereelfonds .

Woensdag 20 mei 2015, 20.00 uur

Dienstencentrum De Boeie, Kerkstraat 35, 8400 Oostende

Prijs: masereelfondsleden 2 euro, niet-leden 4 euro

Waarover gaat het? Een aankondiging uit de masereelfondskalender:

“Thailand, het land van de eeuwige glimlach, is een toeristische topbestemming geworden. Wie het land wat beter kent weet echter dat er nog heel veel problemen verborgen zitten

achter die glimlach. Voor het ogenblik heerst er zelfs een militaire junta.

Dankzij zijn veelvuldige en lange verblijven in Thailand is Alfons Vandenbussche erg vertrouwd geraakt met de streek, zijn mensen en hun geschiedenis. Aan de hand van beeldfragmenten en zijn persoonlijke getuigenis schetst hij de contouren van de actualiteit voorbij de stereotiepen van dit toeristenparadijs.

Alfons Vandenbussche bezocht Thailand voor het eerst in 1983. Sindsdien is er heel veel veranderd. Hij verbleef er sinds 2010 tijdens de wintermaanden en werd er lid van de „Chiang Mai Filmmakers” groep. Hij volgt er de sociaal- economische toestand van nabij op.

De diapresentatie wordt ook geïllustreerd met een keuze uit paar korte filmdocumentaires die hij daar onlangs maakte.”