Een weekendje Lyon 24-26 juni 2016

IMG_4383Vrijdag 24 juni 2016

Voor de grote vakantie begint wou ik nog met mijn zus een weekendje city trippen, het eerste idee was Krakau inPolen maar de rechtstreekse vluchten waren al volgeboekt en op drie dagen twee dagen moeten reizen vonden we wat veel.
Vandaar mijn voorstel Lyon waar ik alleen nog maar gepasseerd was op weg naar de alpen lang geleden
Ik boekte de TGV en de uurregeling was prima 10.30 in Brussel-Zuid vertrekken en aankomst Lyon om 14 uur .Ik boekte zowat twee maanden voordien en alles leek in orde .
Toen de vertrekdag naderde zou er een staking zijn op 24 juni en dat bracht al wat onzekerheid mee , het hotel was ook geboekt en betaald maar uiteindelijk viel dat nog mee de trein vertrok op tijd in Oostende; ik had bij het boeken ook niet gedacht dat we in de EK2016 periode zijn en Lyon stond ook op het programma Frankrijk-Ierland op de dag van ons vertrek gelukkig , de fanzone zou dus te vermijden zijn , juist op een van de mooiste plekken van Lyon!
Wat we ook niet wisten dat precies op de dag dat de Brexit bekend werd de Eurostar net voor ons pech had en wij stonden ook stil ergens tussen Rijsel en Parijs.. dat duurde en duurde en uiteindelijk na drie uur stilstand de trein weer, we kregen wel een snack als je het zag zitten om helemaal tot het einde van de trein te stappen en bij aankomst kregen we ook een formulier om een schadevergoeding te bekomen.
Al met al was het daardoor ruim 17 uur als we in Lyon aankwamen ,gelukkig wist ik al welke tram we moesten nemen naar het hotel op wandelafstand van een Rhone brug.
’s Avonds zijn we dan al wandelend een plaatsje gaan zoeken bij de oevers voor een aperitiefje en over de brug wandelde nee nadien naar de oude stad om daar een restaurantje te vinden.
het was er behoorlijk druk en we voelden duidelijk aan dat we in het zuiden waren echt terrasjesweer;
Laat in de avond hebben we dan onze slaapplaats weet opgezocht en heb ik vrij goed kunnen slapen na een vermoeiende dag .

zaterdag 25 juni 2016

Om 8 uur waren we al bij het ontbijtbuffet dat we ons lieten smaken met wat kaas en ook lekker stokbrood waar alleen de Fransen het geheimen van kennen .

DSC00295DSC00283Ons doel was naar de heuvel te gaan waar de stad heel mooi aan onze voeten ligt en met de metro en een tweedagen kaart konden we ook de via de” ficelle” of tandradspoor de top bereiken met de basiliek bekroond door een Mariabeeld…DSC00296
Beneden ons lag de stad mooi inde zon met de Rhone en de Saone die verder stroomafwaarts in elkaar vloeien : “la confluence “

Bij het afdalen langs parkjes en mooie uitkijkjes kwamen we via veel trapjes bij de kathedraal waar er een priesterwijding plaats had en de triomflokken ware feestvreugde uitgalmden met de kardinaal als getuige! ;we zijn er niet lang gebleven en het werd rond de middag waar we een een lekker picknickte kochten in een traditionele bakkerij .DSC00306DSC00300
DSC00307Na de middag reden we per metro een bus naar een heel uitgestrekt park aan de verste kant van de stad waar we een siësta konden gebruiken en wat later naar het nabijgelegen museum van moderne kunst trokken waar de bekende Yoko Ono een tentoonstelling gemaakt had over licht en vrede ..DSC00327
We reden weer naar het centrum tegen de avond en vonden door een gesprek op te vangen een heel lekker restaurant met traditionele Lyonese keuken in een mooi interieur uit het begin van de vorige eeuw .

Zaterdag avond was al rumoeriger dan daags voordien door de vele voetbal fans die ook genoten van de stad maar op een andere manier

zondag 26 juni 2016

het was alweer onze laatste dag die nu in de voormiddag gereserveerd was voor het mooie “Palais des Beaux arts “ waar erg veel beroemde kunstenaar vertegenwoordigd zijn .Vooraf waren we nog naar de Confluence geweest om er in alle rust een wandelingetje te maken langs de oevers op het punt waarde Saone haar naam afstaat aan de RhoneDSC00329
Terug inde oude binnenstad hebben we nog van een laatste lekker middagmaal genoten en dan wat later onze koffers gepakt en tegen 16 uur waren we in het station ,waar de TGV ook wat vertraging had maar gelukkig niet zoveel. Om 21.15 waren we in Brussel-zuid waar we vernamen dat de Belgen aan het winnen waren tegen de Hongaren
Later in de trein naar Oostende kreeg ik de bevestiging ervan maar ik was te laat thuis om nog naar de match het kunnen kijken .

Lyon is een mooie stad met veelbezienswaardigheden en een zuiderse atmosfeer op eendrietal uur van Brussel als de TGV geen vertraging heeft…!