Naar Malamyine (Moulmein) maandag 26/12/16( Birma reisverslag deel twee)

Vlucht naar Malamyine
Ik wist niet wanneer de chauffeur me zou komen oppikken voor de ze vlucht en voor alle zekerheid was ik al om 7 uur klaar voor het ontbijt, ik had niet zo goed geslapen de avond voordien ,vis gegeten ,lag het daaraan?

Pas om kwart voor acht kwam de chauffeur en tegen halfnegen  was ik bij de ingang van het binnenlands  deel van de Yangon luchthaven.
Er was toch immigratiecontrole voor mijn visum, dat bleek geen probleem maar bij de security check moest ik alles uit mijn rugzak halen .ze zeiden dat er een mes in zat. Ik was nog zo overtuigd dat ik het in mijn grote bagage gestopt had, maar ze vonden het en ik excuseerde me .Een van de controleurs ging met me mee terug naar de check-in, vroeg mijn bagage op en ik mocht het Zwitsers mes er weer insteken. Ik vond niet direct de sleutel en stopte het zomaar in een buitenzak, benieuwd of het er nog in zou zitten? Ik zie ze in Zaventem nog niet zo vlug iemand zo helpen, het is hier natuurlijk niet zo druk!

Het propeller vliegtuig had wat vertraging en zat bomvol, vreemd er stond aangekondigd dat de vlucht via Kauthoeng, het uiterste zuiden van het land naar Mawlmyine zou vliegen, maar toen we na een goed halfuur landden wist ik het, de meeste mensen moesten blijven zitten, vooral veel jonge mensen. Ik vermoed dat ze zo naar de Myeik archipel kunnen gaan, het paradijs voor snorkel liefhebbers naar Thailand op weg naar Phuket…of gewoon via die weg naar Thailand terug wilden.

Cinderella
Bij aankomst in het minuscuul luchthaventje stond er een verlegen student klaar om me op te pikken naar het hotel Cinderella, het beste van heel Mawlmyine met heel veel personeel . Het duurde erg lang tegen dat de administratie klaar was en ik kreeg de kamer “Catseye” , en bij het uitpakken vond ik inderdaad mijn mes in mijn bagage!
Het was 13 uur en nam in het openlucht restaurant een soepje , het was een heuse soep die ik bijna niet op kreeg .De kamer was heel verzorgd met een balkom en aan twee kanten licht.

Eerste verkenning van de koloniale stad

Na de siësta, erg nodig na het vroege opstaan ben ik om een uur of vier de stad gaan verkennen en via een park kwam ik aan zee, maakte een lange wandeling en ik ontdekte een avondmarkt met openlucht restaurantjes zoals ik al op vele plaatsen in India aan zee gezien had , ik dacht hier mijn avond eten te vinden ,ging eerst nog wat wandelen en ontdekte bij een van de pieren een café met bier zodat ik meteen mijn dorst kon lessen , een jongen die er niet zo vrolijk uitzag moest af en toe voor een klant een biertje halen…
Dan ging ik maar een visje zoeken op de bbq , keuze genoeg: heel lekkere krab, vissticks, garnaal…
ik wou niets meer eten  dat dat want na de late lunch had ik nog niet zoveel honger en op de kamer lag er nog gratis fruitsap, fruit en koekjes en dat was het dan.
Nog wat foto en films op de laptop inladen ,FB aanvullen en gaan slapen want ik was erg moe!

Stadswandeling op dinsdag 27 dec 2016

Vanmorgen al om halfacht gaan ontbijten heel uitgebreid ,aan tafel bediend naar keuze heel lekker met fruit, misosoep, toast en ei naar keuze, lekkere koffie …
Daarna heb ik mijn stadswandeling uit LP voorbereid en uitgevoerd terwijl het nog niet al te warm was, eerst een marktje langs de straat gezien. Jongens wilden me een lift geven met hun brommer, de enige manier om wat geld te verdienen voor hen, maar ik paste , zonder helm en in het drukke verkeer wou ik geen risico nemen …
Ik zag de lange rij trappen naar de beroemdste pagode van de stad, bekend van het gedicht “On the road to Mandalay.”.maar beneden zat er geen wondermooi meisje zoals beschreven bij Rudyard Kipling die daardoor bijna zijn boot miste.*
Bovenaan geklommen met tussenpauzes kon je het bovenste deel met een lift bereiken en daar zag ik een heel mooi panorama maar ook een uitzicht op de Britse gevangenis, noodzakelijk onderdeel van het Britse imperium ( lees maar G.Orwell’s ” Burmese Stories“)
Bij het terugkeren at ik een hapje bij het “grootouders café” waar je iets meer betaalt ten voordele van alleenstaande ouderen.
Ik passeerde daarna door het commercieel gedeelte, vooral een moslimwijk, een moskee als een kathedraal was gebouwd voor moslim soldaten uit de “Raj”
Ik kwam weer bij het water en zag een Indisch restaurantje en vroeg een typische thali, het was erg scherp gekruid en ik vond het niet zo lekker .De bazin had het erg druk en was weinig beleefd , ik moest de tafel delen zonder vragen.
Langs een schaduwrijke boomkant bij het water keerde ik terug naar mijn hotel voor een douche en een lange siësta.
Broer Reimond probeerde me te Skypen maar alleen audio werkte en niet zo goed …het zou er niet op verbeteren…
Bij zonsondergang at ik weer aan zee maar nu geen visbbq maar een lekkere noedelsoep.

Kerken en een museum op woensdag 28 12

Mijn laatste volle dag ben ik gaan wandelen naar Baptisten kerken en er zijn ernog een paar gesticht door deze missionarissen. Ik vond er een grafsteen met de vermelding van de dood van het kind van de stichter. Ik zag ook de kathedraal met natuurlijk de kerststal en daarbij de universiteit ernaast ,erg verwaarloosde toestand…
Ik was nog te vroeg voor het museum en ben dan maar weer naar zee gewandeld
en heb koffie besteld met zicht op het haventje.

Het museum ging maar open om 10 uur en ik mocht geen jammer genoeg geen foto’s nemen.
Er waren veel boeddha’s te zien en oude teksten in het Pali ,traditionele meubels en kleding van de Mon bevolking.
Je zag ook typische werkzaamheden van de streek zoals zout uit zee halen, weven, pijpen maken en leisteen klaarmaken voor leien; het deed me denken aan mijn kindertijd toen ik op een lei met griffel mocht leren schrijven…
Toen ik buiten kwam zag ik een beetje verder op straat een vrouw met een last op hoofd ,dat is hier ook nog de gewoonte net zoals in India .Er waren vrouwen aan het werk bij de reparaties in de straat en ook hun kinderen werkten mee…Bij een suikerriet kraampje is een vrouw heel trots op haar zoontje en ik  wil een glas  suikersap  kopen.

Een winkel met veel witte Boeddha beelden trok mijn aandacht, een jongen was ze aan het afstoffen…
Ik keerde terug via het speelplein in mijn buurt en raakte in gesprek met een jong koppel Fransen met kinderen die in de buurt van de Comoren wonen en een korte vakantie namen.
Ik was moe gewandeld en at in het restaurant van het hotel “fish with chives “,lekker met rijst .
Daarna kon ik weer rusten en wat op de kamer werken…

Op de heupen

In de avond wou ik weer naar zee en er weer bbq zeevruchten eten maar had veel pijn aan de linkerheup, waarschijnlijk was de gewrichtsband overwerkt, ik had ook al veel gewandeld en daags voordien al die trappen gedaan, wellicht te veel!
Ik ga toch naar zee, neem wat rust onderweg en geraak tot aan de stalletjes :kies
krab, vissticks, ook aardappeltjes en okra, lekker .
Ik geraak terug in het hotel. Ik moest nog mijn valies maken om de volgende morgen vroeg te vertrekken voor een rit per auto van meer dan 200 mijl richting zuiden tot Dawei (Tovay) , zal dat wel lukken?

( wordt vervolgd)

• “By the old Moulmein Pagoda, lookin’ eastward to the sea,
    There’s a Burma girl a-settin’, and I know she thinks o’ me;
    For the wind is in the palm-trees, and the temple-bells they say:
    “Come you back, you British soldier; come you back to Mandalay!”