Reizen van vroeger: Met de Bouworde naar Zuid-Duitsland

Ik hoorde onlangs het boek  “Duitsland op het spoor”, het jongste boek van Dr. Els Snick in “Pompidou” op radio Klara  bespreken, ik kocht het en las het met veel aandacht. Het gaat vooral over Jozef Roth, over wie ze veel geschreven heeft en over zijn verblijven in Duitse hotels als journalist. Maar wat mij vooral opviel zijn haar verhalen over haar familie in verband met Duitsland en daar zijn er wel opvallende paralellen met mijn leven, zo vertelt daarin dat haar vader als student in 1953 met de “Bouworde” naar Duitsland ging (naar Goslar bij de grens met Oost-Duitsland )om voor de miljoenen vluchtelingen die verjaagd werden uit Duitssprekende gebieden van de Sovjetunie huizen te helpen bouwen in het toenmalige West-Duitsland. ”Ongelofelijk eigenlijk dat acht jaar na de Tweede Wereldoorlog Vlaamse jongens uit solidariteit met Duitsland vrijwilligerswerk gingen doen….(De Spekpater ) ronselde jongemannen die in de vakantie hun handen uit de mouwen wilden gaan steken om mee te helpen aan de wederopbouw van Duitsland, vooral ook in gebieden waar vluchtelingen uit Oost-Europa woonden. Het was volop Koude Oorlog.” (p.87)

IMG_1149Ik ben zelf ook met de Bouworde gaan werken tijdens de vakantie van 1954 naar Duitsland, dat was in de buurt van Ulm. Ik heb er nog een achttal foto’s van. Op de achterzijde lees ik “ 12 augustus 1954 : Seminarie Konigstein, overnachting op doorreis naar Göppingen” op een andere “ Bouwkamp Göppingen 1954, aan het werk bij de betonmolen in Bezgenriet” “Onze groep samen met vluchtelingen voor de ingang van het kerkje in opbouw 12-26 augustus 1954”

De “Bouworde” was een organisatie van Oostpriesterhulp opgericht door de Nederlandse Norbertijn pater Werenfried van Straaten, bijgenaamd de “Spekpater” omdat die veel bij boeren ging “bedelen “ voor steun aan de “Vertriebenen” dat was natuurlijk ook bedoeld om de goddeloze kanten van de Sovjets aan te tonen. Veel later kwam uit dat de Spekpater ook werkte voor de CIA…Op een katholieke school werd daar natuurlijk veel propaganda voor gemaakt en met een twintigtal scholieren en twee priester-leraren van mijn school schreven we in voor dat bouwkamp in de grote vakantie van 1954. Ik moest mijn ouders smeken om mee te mogen want we moesten er ook nog voor betalen ook  en in de grote vakantie moest ik werken bij de boeren om wat zakgeld te verdienen ..

Dat was mijn allereerste “grote reis” van de tientallen die nog zouden volgen en daar wil ik wat herinneringen van ophalen.

trotman2Je moet weten dat zo kort na de oorlog er nog veel puin was in Duitsland door de verschrikkelijke bombardementen. Toen we door Keulen reden zagen we de beroemde Dom nog alleen staan te midden van de ruïnes , we hadden geen tijd om er te stoppen want we moesten tegen de avond in het Seminarie van Konigstein in het Taurusgebergte overnachten, ongeveer halfweg de reis. Ik zie nog steeds toen we langs de Rijn reden en aan de  overkant de oranje gloed op het Siebengebirge zagen, wat eenimages-2natuurervaring was dat voor me!IMG_1151

Laat in de avond kwamen we toe in dat reusachtig seminarie en we moesten er overnachten in een zaal geïmproviseerde bedden met te weinig slaapzakken…

De volgende morgen vroeg vertrokken we ,maar onze bus had pech ,de remmen werkten niet goed en in een dalende helling kon onze chauffeur nog net in de berm stoppen, wat een onverantwoord risico had  de leiding toch genomen! We waren echt in paniek. Na lang wachten zijn we met een andere bus verder gereden door de heuvels van het Zwabenland  in Zuid-Duitsland en kwamen uiteindelijk aan in het stadje Göppingen waar we in een jeugdherberg een slaapzaal kregen. We waren jonge vrienden onder elkaar en hebben er “viel Spass” gemaakt. Ik leerde in die tijd toen harmonium spelen om als organist in de kerk te kunnen spelen. Ik  bezit nog altijd een partiturenboek boek dat ik daar gekocht heb.IMG_4275

De volgende dagen gingen we aan het werk in de nieuwe wijk Bezgenriet, de betonmolen vullen met mortel, dat was bedoeld om een nieuw kerkje te bouwen in deze  vluchtelingenwijk.IMG_1152

Op zondag waren we vrij en de mooiste uitstap was naar Ulm, de stad met de hoogste kathedraal toren van de wereld, en natuurlijk, gelegen aan de Donau!  Zo had ik voor het eerst in mijn leven twee belangrijke rivieren gezien,de Rijn en de Donau, ik studeerde heel graag aardrijkskunde en was in mijn nopjes!ulm_donaufest01_21x14

IMG_1167IMG_1154De reis duurde van 12 tot 26 augustus en ik verjaar op 19 augustus, ik werd er 18 jaar, op de dag dat ik hielp om vluchtelingen een waardig onderkomen te bezorgen, ik ben er nog altijd trots op, vergeet niet dat Duitsland toen nog in het verdomhoekje zat, ik weet er over mee te spreken als kind tijdens de oorlog…

IMG_1148Op het einde was er een feest in de “parochiezaal” er werden speeches gehouden  Een van onze leraren die goed Duits kon speechte er, de Duitse pastor en een vertegenwoordiger van Oostpriesterhulp eveneens, we zongen liederen en dronken bier, we waren ontroerd. 18 jaar, romantisch en in de “ Sturm und Drang”periode van ons leven…IMG_1164

Het schooljaar nadien had ik de smaak te pakken en gingen we met de Bouworde naar Normandië in Frankrijk, maar dat verhaal is voor een andere  keer…