Van PPN naar Snooky(ville)

Niet te missen  in PPN

Voor ik naar Sihanoukville ( in de volksmond Snooky) vertrok ben ik eerst nog naar een paar “must see “geweest met een tuktuk in PPN

Het Nationaal museum

Wie naar Angkor Wat wil gaan doet er goed aan het schitterend museum eerst te bezoeken, het geeft een heel goed idee van wat er je er zult  zien en het geeft ook een reconstructie van te leven in de  tijd van de Ankhor beschaving  weer.

Je mag er niet fotograferen maar in de mooie binnentuin mag het wel en ik heb ervan genoten terwijl ik nog aan het bijkomen was van de jetlag en vochtige warmte.

De laatste God-Koning opgebaard

Zoals ik al zei oud-koning Norodom Sihanouk ligt nog tot februari opgebaard in het koninklijk paleis. Heel veel  Cambodjanen willen  naar PPN afzakken om hem een laatste groet te brengen op het plein vlak voor het paleis. Ik zag zeer eenvoudige mensen kaarsen aansteken, wierook branden en bidden. Op een groot scherm kan men de opgebaarde koning zien liggen en de hoogwaardigheidsbekleders die bij de baar staan. Het koninklijk paleis is niet toegankelijk daardoor voor  de dansvoorstellingen die er anders plaats hebben net zomin als de beroemde zilveren pagode.

Mighty Mekong

Aan de overkant van het paleizenplein wandel  je naar de Mighty Mekong. Vergeleken met mijn bezoek vorig jaar aan de Mekong in Laos  is die veel breder hier, het is niet ver meer van de grens met Viet Nam  waar hij in een deltavorm in zee uitmondt .

Daarna ging ik nog een koffie drinken in een AC etablissement. Er was nog juist een tafeltje vrij binnen net achter  de glazen deur; Kort daarna kwamen twee Boeddhistische novicen met hun aalmoezenkom buiten voor de deur staan wachten vlak voor mij. Ze bleven maar staan onbewogen komen ze voor mij? dacht ik, ik heb alleen maar geld en dat wordt niet in de kom gelegd..Uiteindelijk jaagt de uitbaatster ze weg ,dat is ook de eerste keer dat ik zo iets meemaak ..Later vernam ik van een vrouw  dat ze hier wel geld aannemen …had ik toch beter gedaan…

Onderweg naar  Sihanoukville

Om 8 uur vertrok de bus voor een 220 km lange rit van bijna 6 uur naar Snookyvile ;Het was een zgn autoweg met 2! rijstroken en er was af en toe een tolpost.

De bus stopte nog een paar keer  en Kmer vrouwen stapten op met hun mandjes, ze kakelden maar door elkaar en als her zo is dat de dieren ons d leerden spreken dan hebben de Khmers hert zeker van de vogels geleerd :”tok tok tak kwek dok  dak ding nok” zo klonk het voor mij als ze hardop aan het telefoneren waren.

Halfweg was er een stop langs de bleekgroene rijstvelden bij een restaurantje zoals ik er al veel meegemaakt heb in die landen :vlug een soepje of een drankje en weer weg …

Bij het naderen van de stad zag ik een groot afgebakend terrein met in grote letters” Hun Sen avenue”, genoemd naar dehuidige  PM overal hangars en pakhuizen…

Wat later zagen we de havenkranen en de vele containers

want Snooky is de grootste haven van Cambodja ,vooral transport  naar Zuid-Vietnam dat hier niet zo ver vandaan ligt.

Met en tuktuk van het busstation  naar het hotel was een 10 tal minuten rijden en na het middageten heb ik een welverdiende  siësta gedaan

Hey man! open your heart!

Ik wou ‘s avonds  per se nog de zee zien en

Ik moest onmiddellijk denken aan  Goa waar ik de taferelen van herinnerde.

“happy hour” weer en veel restaurantjes op het strand die mekaar beconcurreren met een Vis BBQ…en de jonge kelners die volk moeten aantrekken…Ik deed navraag hoeveel die kelners verdienen in het beste geval ongeveer 3$ per dag…

Ik genoot van de zonsondergang maar al heel vlug merkte ik dat het met gemengde gevoelens was: een stoet van  bedelaars ,geamputeerden, kinderen die armbandjes verkopen, vrouwen die krabben en inktvis verkopen , massage vrouwen, vrouwen met een weegschaal onder de arm, het houdt niet op ,ik blijf vriendelijk weigeren en ze blijven ook niet aandringen …ook kinderen die kranten verkopen en andere die lege flessen ophalen…wat een arm land…

Sommige van die kinderen spreken vrij goed Engels en er was een erg bijdehand en zei direct” Hey man! open your heart!” ik vroeg  waar hij  dat geleerd heeft. Ze  betalen blijkbaar voor die lessen, maar het lager onderwijs is wel gratis vernam ik ,maar daar krijgen ze geen Engelse les.

BBQ met Barracuda..

Ik waagde het niet om op het strand de BBq te proberen, is de vis  wel vers, zeevruchten zijn delicaat weet ik door ervaring…

Ik ging maar in  een straat met  veel restaurants kijken.Waar is het lekker?Een van de westerse barmannen in het hotel zei me waar het goed was en ik nam een vegetarische schotel die erg lekker smaakte !

Eigenaardig, ze vragen hier westerse barmannen en kelners ,waarschijnlijk omdat ze zelf erg weinig Engels kennen. Er is hier kans om als leraar Engels te werken!

Ook hier wordt overal gebouwd, ik zag de buren uitbreiden en de werkers, onbeschermd,  verdienen 1,25$ per dag volgens mijn informanten en de kinderen die helpen lasten dragen 0,5$!

Naar stad…

Om enkele briefkaarten te posten voor familie en vrienden  die geen internet hebben wou ik naar het centrum van de stad een tuktuk kost retour na flink afdingen 4$ wat relatief duur is ,de stad ligt ook een paar km van de zee;de beambte zette de stempel er op want dat is nodig een postzegel voor Europa is ongeveer een dollar wat voor de mensen hier niet niks is

terwijl ik daar was ging ik naar de markt om fruit te kopen :een grote papaja, drie mango’s en een tros lekkere bananen voor2,5 dollar!

Ochtendmensen ook hier niet welkom!

Net als in Oostende moet je hier niet proberen al om 8 uur een ontbijt met zicht op zee te vinden…

Door  het bruisend nachtleven wordt er lang geslapen, jammer want het is al om 6 uur klaar en het is het meest frisse moment van de dag! De jongen kelners liggen nog te slapen op hun matrasjes achteraan in de schuur.In het hotel is er alleen een buffet ontbijt ,veel te veel voor wat ik maar eet, gelukkig heb ik nu een echte Franse bakker gevonden die de baguettes  en de croissants twee keer bakt om ze krokant te houden in dit vochtig weer…en er is op het strand een Russisch café met lekkere koffie…

Aangespoeld op zondagmorgen…

Het weer blijft erg zwoel ,,iets frisser dan in PPn en elke  dag donderslagen en bliksem soms met een echte plensbui…

Om te zwemmen geef ik de voorkeur aan het zwembad in het hotel ,daar kan ik letterlijk zwemmen bij voordeur want in zee is het nogal vervuild en er zijn gevaarlijke onderstromingen .

Zondagmorgen tijdens mijn wandeling deed ik nog een akelige ontdekking langs het strand maar afgesloten door een omheining lag het aangespeolde lijk van een man van middelbare leeftijd waarschijnlijk een toerist..;

wat later ontmoette ik een groep Boeddhistische novicen ,het  was voor mij een aangenaam verzet om mee op de foto te kunnen die ze me vroegenen om mijn gedanchten te verzetten…..

Zondag waren er ook opvallend veel Khmers vooral uit PPn die de zondag graag aan zee doorbrengen ,ze eten vaak krab vlak aan zee met het hele gezin en een partijtje waterskie kwam  ook aan de beurt…

Ocheuteal  strand: let op je spullen…

Op het Ocheuteal  strand moet je oppassen voor stelen en waarachtig vanmorgen zit ik een koffie te drinken een een kerel komt vragen of zijn portefeuille niet gevonden is ,ze werd gisteravond ut zijn broekzak ontfutseld en hij hoopt te minste zijn papieren terug te vinden.. ik ben gewaarschuwd ,dat is ook de reden dat ik niet vlak aan zee logeer met al mijn dure app en ik film nu alleen met mijn Iphone..

Naar OTres

Ik wou ook naar het afgelegen strand van Otres  gaan met de tuktuk, de weg was niet zo best, gelukkig was ik niet met de motor geweest

Dat strand is veel kalmer en de zee zuiverder ,ik ontmoette er een Poolse jongedame die  vaak naar Cambodja komt omdat het goedkoper is dan de ander Aziatische landen,ze vindt de Khmers  heel vriendelijk

Ze verblijft is een bungalowtje aan ze maar wil  verhuizen naar de kalmer kant want in Serendipity Beach is het zoals in Phuket ..; veel dronken jongelui, er zijn zelf boottochten voor boozing en af  n toe springt er een dronken kerel overboord,vandaar….

Naar Kampot

Ik zag  een USA jongen die op straat aan het skaten was ik sprak hem aan en hij wou naar Kep waar er blijkbaar een skatebowl is, iets voor mijn volgende week als ik donderdag naar Kampot afzak voor het voorlaatste deel inCambodja?