Zaterdag 20 juni 2015

Nu ik wat bekomen ben van een toch vermoeiende Noorse reis wil ik mijn belangrijkste ervaringen vastleggen in het dagboek en wie weet wat inspiratie geven aan reislustige lezers.

donderdag 4 juni

IMG_3783Rond de middag kom ik aan met SAS vlucht aan in de luchthaven van Oslo. Ik stap op een bus richting Bergen waar ik twee dagen over doe. De heldere en aangename frisse luchten laten vermoeden dat ik hier een echte gezondheidskuur kan meemaken, niet te verwonderen met maar vijf miljoen inwoners op een oppervlakte van bijna elf keer België! Nu pas ervaar ik wat gezonde lucht is vergeleken met onze Vlaamse verstedelijkte leefengte …

In de avond kom ik aan in Geilo, aan dIMG_3590e voet van de Hardangervidda, het grootste bergplateau van Europa.Er ligt nog wat sneeuw. Het historische Dr Holmshotel is het decor waar ik voor het eerst de Noorse viskeuken kan proeven. De nacht zorgt voor een verkwikkende slaap na de lange dag van gisteren.

Vrijdag 5 juni

Via een van de mooiste pas sneeuwvrije bergwegen( er ligt nog veel sneeuw, ongewoon voor de tijd van het jaar) over het hart van de Hardangervidda langs de spectaculaireIMG_3613Voringfossen waterval bereik ik de Hardangerfjord, de eerste van eeIMG_3602n reeks Noorse fjorden. Aan de monding van de fjord wacht het Bjornefjord Gasthuis op de bus. In de avond na een heerlijk avondmaal geniet ik nog van de late zon over de zee.

Zaterdag 6 juni

De hanzestad Bergen staat vandaag op het programma, de zon schijnt, wat voor Bergen abnormaal is, het regent hier het meest van heel Noorwegen.De houten herbouwde wijk Bryggen en het Hanzemuseum trekken mijn aandacht. Ik zie ook de vermelding van onze hanzestad Brugge…De heel dure vismarkt, ik nam een vissoepje dat me 15 euro beroofde en mocht zelfs even een stukje walvis proeven. De Noren houden zich samen met Japan niet aan de Walvisconventie…

IMG_3637Om 18 uur scheep ik in op de Nordnorge van de bekende “postbootlijn” Hurtigruten, de beste manier om de meer dan 2500 km Noorse kust te verkennen.We passeren de Heltefjord tijdens een lekker dinerbuffet met de heerlijkste verse visschotels… Mijn kajuit ligt op dek vijf en van uit her raam han ik de stuurboord kant van de brug zien.

IMG_3726Zondag 7 juni

IMG_3649Tussen scheren en eilanden door vaart het schip met een gemiddeld 350 passagiers aan boord verder noordwaarts naar Alesund waar het tegen de ochtend aanmeert. We varen verder via de Storfjord naar de 15 km lange smalle Geirangerfjord, met wel 800 meter hoge rotswanden, watervallen en eenzame bruinrode bergboerderijen.Wat een spektakel!

Het weer wordt stilaan minder warm en het regent, de heel dure uitstap met een bus naar boven maak ik niet mee en geniet op dek zeven van het panorama voor we in Nolde aanleggen. Telkens wordt er gelost en geladen en komen er nieuwe passagiers aan boord of stappen uit, het schip lijkt soms wel een water buslijn voor de mensen hier .IMG_3722

maandag 8 juni

IMG_3652In de morgen kom ik aan in de oude koningsstad Trondheim. We zien de op palen gebouwde houten pakhuizen aan het water en de oude stadsbrug Hamle Bybrua. Jammer dat de gids op de wandeling geen tijd over had om binnen in de gotische kathedraal een kijkje te nemen, het schip wacht niet!
Om 12 uur stipt varen we verder langs duizenden eilandjes en pittoreske scheren en na de veeleisende Stoksund passage komen we even in volle zee met de Solda en dat laat zicht voelen… ’s Avonds legt het schip aan in Rorvik .IMG_0995

dinsdag 9 juni

IMG_3757Een belangrijke dag, we passeren ’s ochtends tussen Nesna en Ornes de poolcirkel. Op een eilandje zie je eenIMG_1167wereldbol die de juiste plaats aangeeft en natuurlijk is er een ceremonie voor wie voor het eerst de cirkel passeert. Zeegod Neptunus doopt je en nadien kun je een erg duur glas champagne drinken en krijg je een getuigschrift!
Belangrijk is wel dat van nu af er alleen nog witte nachten zijn en het altijd klaar blijft, ik hoop toch eens de middernachtzon te zien als er geen bewolking is tijdens de dagen benoorden de poolcirkel.
IMG_0945Via het gebergte Borvastinden bereiken we Bodo.
We varen over open zee naar de Lofotenarchipel en de zee is nogal woelig, veel gestamp. Met een wel duizend meter hoge rotswand in zicht komen we aan in Stamsund en later in Svolvaer de hoofdstad van de archipel. Pittoreske vissershaventjes met donkerrood geschilderde huizen ( vroeger gebruikte men visbloed om de huizen de schilderen).De stokvis rekken vallen ook op. We leren er het verschil kennen tussen stokvis en klipvis (backelau).

woensdag 10 juniIMG_1186
Rondmiddernacht is de Nordnorge waar ik me ondertussen al goed thuis voel de Trollfjord ingevaren met de smalle doorgang en de vele vreemde rotsvormen, iets mysterieus …
Tegen de ochtend komen we aan op de Vesteralen archipel met de hoofdstad Harstad. Ik stap uit en probeer wat te internetten want op het schip zijn er maar drie pc’s en de wifi werkt bijzonder traag..; zo kan ik toch even op Facebook geraken …
IMG_3713In de namiddag komen we in de grootste stad van Noord Noorwegen aan : Tromso (ongeveer zo groot als Oostende) en de boot legt aan in het centrum. Het Polarmuseum geeft uitleg over de vele poolexpedities want de stad is de poort naar de Noordelijke ijszee…We bezoeken ook de houten domkerk. Er is ook een ander probleempje voor mij als TAZ vriend, zal het lukken om van hier uit mijn voorstellingen te reserveren…spannend, ik doe het in twee keer en het lukt! Dat is voor over een goede maand theatergenoegen hoop ik.

donderdag 11 juni

IMG_1132Ik ben al over de helft van mijn droomreis…IMG_3738
In de morgenuren komen we aan in Hammerfest, de meest noordelijke stad van de wereld! We zitten maar op 2100 km van de noordpool. Door de Mageroysund varen we naar Honningsvag van waaruit de liefhebbers naar de Noordkaap kunnen, het meest noordelijke punt van ons continent, maar eigenlijk is dat niet zo ,het echt noordelijke punt passeren we met het schip wat verder, maar de commercie moet ook zijn deel hebben…een vogelsafari wordt afgelast wegens de regen…

vrijdag 12 juniIMG_1046

We varen op weg naar de Russische grens, we leggen aan in Vardo, de meest oostelijke haven van Noorwegen en zo komen we aan het keerpunt Kirkeness waar de Russische taal ook op alle opschriften te lezen is. Je kunt er een excursie maken naar de grens met Rusland

zaterdag 13 juni

In werkelijkheid volgen we nu dezelfde 2500 km lange weg terug maar door het verschil in aankomst en vertrek tijd kunnen we soms meer tijd besteden in bepaalde havens zoals vandaag in Hammerfest waar we de stad kunnen bezoeken in de koude wind .Tegen middernacht komen we weer aan in Tromso ,dit keer om een middernacht concert mee te maken in de moderne ijskathedraal met een heel goede akoestiek ,de koorliederen zijn echt modern en wordt afgewisseld met orgel muziek ;De brandramen lichten op in het middernacht daglicht.IMG_3703

zondag 14 juni

Een korte nacht, ik was in mijn kajuit tegen 01.30 en om 6.30 moest ik al weer op omdat we weer in de Vesteralen aankwamen voor een tocht per bus door een paar eilanden van uit Harstad met zijn blauwe huizen. We bezochten het oudste kerkje van Noorwegen en kregen er een onverwachte eucumenische dienst. Via een veerboot kwamen we aan in de volgende haven Sortland waar ons schip al lag te wachten. De zee-engte Rysoyrenna en de tocht door de Raftsund horen tot de mooiste van deze reis gezien van op het panorama dek . Tegen de avond trekken we weer naar het vasteland ,wat gewiegd door de vrij sterke wind

maandag 15 juni

IMG_3697In de ochtend passeren we de kleurrijke coulissen van de vruchtbare Helgeland oevers en varen weer over de poolcirkel. De bergketen van de legendarische zeven zusters is in een geheimzinnig mist gehuld. We zien wel de Bruidsluier waterval en het beruchte 40 meter wijde gat in het rotseiland Torgatten , allemaal plaatsen vol Noorse sagen…
Het is de laatste nacht aan boord, ik moet mijn bagage klaarhebben tegen middernacht en gaan afrekenen met mijn cruisecard…IMG_3766

dinsdag 16 juni

IMG_3729Na het ontbijt ontschepen we in Trondheim en een bus brengt ons naar het station waar we de trein nemen die ons langs indrukwekkende kloofdalen tot Lillehammer brengt.IMG_1234 We bezoeken er onder een stralendeIMG_1202zon het open lucht museum met acteurs die het leven van de Noren in vroegere tijden uitbeelden; Ik ga naar een schooltje waar de onderwijzer zijn verblijf had tijdens de lange poolwinter. Op een ouderwetse landkaart ontdek ik de Noordzeekust. Tegen de avond komen we aan in de buurt van Oslo en verblijven in het Klakken hotel. Een laatste uitgebreid visbuffet wacht op ons en we genieten van de late zon op het terras.IMG_3786

woensdag 17 juni
We vertrekken al om 8 uur naar Oslo en wandelen in het grote Vigeland park vol beelden; de schoolkinderen zijn volop in de weer om de beelden te beklimmen terwijl het langzaam begint te regenen. Nadien reizen we door naar het hart van Oslo en parkeren bij het raadhuis, bekend van de Nobelprijs uitreiking ieder jaar. Het is ook van binnen een statig gebouw en nu in de echte regen wandelen we verder om toch even kennis te nemen van het Theaterplein met het standbeeld van Ibsen, het koninklijk paleis enz..IMG_1278
Nog een hapje in een café en we vertrekken naar de luchthaven. We moeten zelf inchecken met ons identificatienummer, zelf de bagage kun je ook inchecken…nu nog even wachten en om 16.30 vliegen we richting Brussel. Ik kan nog net de trein van 19.30 halen omdat ik al een diabolo ticket heb op mijn gsm en tegen 21.30 ben ik thuis in Oostende.
Het einde van een lang uitgestelde maar uiteindelijk vervulde reiswens!